Kardašova Řečice
Město
Kardašova Řečice

Jaroslav Kamarýt

7.dubna 1900 se v Kardašově Řečici narodil Jaroslav Kamarýt, letec, instruktor. Zemřel 27.října 1978.

Po skončení I. světové války a otevření škol vystudoval umělecky zaměřenou střední školu.  V roce 1922, po absolvování vojenské prezenční služby nastoupil Jaroslav Kamarýt k Vojenskému leteckému učilišti při Leteckém pluku č. 1 v Praze. S vojenskou kariérou úspěšně buduje i kariéru civilního pilota. Ve 20. letech bylo běžné, že se čs. vojenští piloti zapojovali i budování civilního a sportovního létání. Jaroslav Kamarýt získal 22.října 1924 civilní pilotní průkaz.

Často také předváděl leteckou akrobacii, i když neměl takový úspěch jako tehdejší "král vzduchu" a jeho kamarád František Novák. Jaroslav Kamarýt zase dosahoval výborných umístění v leteckých soutěžích, hlavně v přesnosti přistání. Uskutečnil také mnoho dálkových letů po Evropě.

Ve 30. letech byl Jaroslav Kamarýt již uznávaným učitelem létání.V roce 1927 začínal v Letecké pilotní škole stíhací v Chebu. V letech 1929 až 1931 a pak 1934 až 1936 působil jako instruktor v Leteckém učilišti v Prostějově a v Olomouci. Působil také u Letecké školy pro důstojníky- kadetky - v Košicích.

V době mobilizace v roce 1938 byl instruktorem u Pilotní stíhací školy při Leteckém pluku č.4. Po obsazení republiky německou armádou a nuceným vznikem Protektorátu Böhmen und Mähren se Jaroslav Kamarýt vrátil do Kardašovy Řečice. Musel si najít práci, byl zařazen do výroby v obci. Udržoval kontakt s kapitánem Vladimírem Černým a podplukovníkem Josefem Hamšíkem, leteckými důstojníky zapojenými do odbojové skupiny Obrana národa. Vyzrazení činnosti celé skupiny vedlo k popravě obou důstojníků v roce 1943. Jaroslav Kamarýt byl předvolán k výslechu na Gestapu, ale žádná "protistátní" činnost mu nebyla dokázána.

Po osvobození se Jaroslav Kamarýt vrátil do československé armády a podílel se na obnově vojenského letectva. Sloužil ve velitelských funkcích na letištích Praha- Kbely, Klecany a České Budějovice.
Po vzniku Svazarmu počátkem 50. let byl jmenován prvním náčelníkem Aeroklubu v Českých Budějovicích. 13. října 1947 dostal od Ministerstva národní obrany povolení sportovního létání v Českých Budějovicích. 8. února 1949 dostal od MNO písemný souhlas k provádění akrobacie na civilních letadlech. Stále aktivně létal, nejraději předváděl akrobacii na C- 104. V roce 1949 měl hodnost poručík.

Ve svých 57 letech skončil s aktivním létáním. Měl okolo 50 000 startů, celkem 10 000 hodin ve vzduchu. Sportovnímu letectví se ale věnoval stále. Působil jako rozhodčí na celé řadě soutěží v letecké akrobacii. V roce 1957 obdržel jako třetí v republice za celoživotní přínos pro rozvoj sportovního letectví diplom FAI Paula Tissandiera.  

Datum vložení: 10. 6. 2019 18:47
Datum poslední aktualizace: 10. 6. 2019 18:47
Autor: Správce Webu