Kardašova Řečice
Město

Návštěva ve Švýcarsku se vydařila!

V letošním roce to bylo 20 let, co začalo partnerství obcí jihočeského kraje a švýcarského kantonu Bern a tedy i partnerství Kardašovy Řečice a švýcarského Oberdiessbachu. Při této příležitosti uspořádaly čtyři švýcarské obce oslavu tohoto výročí, na kterou pozvaly kromě nás i město Počátky, Pacov a Černovice.

Do Švýcarska jsme odjížděli ve čtvrtek 6. června ráno a vyprovázelo nás deštivé počasí, které se však v Rakousku začalo měnit k lepšímu a při příjezdu do Švýcarska již začalo být slunečné a teplé. Přijíždíme v důsledku silného provozu poněkud později a před radnicí na nás již čekají naši švýcarští přátelé a rozcházíme se do rodin, abychom se ubytovali. V pátek je pro nás připraven výlet do historického města Solothurnu spojený s plavbou lodí, která se však pro vysoký stav vody musela odložit. Místo plavby vyrážíme na vozech tažených koňmi na cestu malebnou švýcarskou krajinou, která je zakončena ochutnávkou sýrů ve starém původním, ale plně funkčním dřevěném mlýně, poháněným kolem, velmi podobným tomu našemu, který nám jeho majitel hrdě předvádí. Po té odjíždíme do Solothurnu, krásného historického města, které je velmi pečlivě udržované, a po dobrém obědě obdivujeme jeho historické památky, hradby a muzeum historických zbraní. Na závěr navštěvujeme místní pivovar, ochutnáváme jeho speciality, které jsou trochu jiné než naše pivo, ale chutnají též dobře. Večer pak zakončujeme společnou večeří ve střeleckém klubu v Oberdiessbachu s našimi hostiteli.

V sobotu dopoledne zacházíme na místní hřbitov poklonit se památce bývalého starosty Fritze Vogta, který stál na začátku přátelství našich měst.
Po té odjíždíme do blízkého Konolfingenu, kde se koná akce na oslavu dvacetiletého výročí. Každá z našich obcí zde má stánek s výrobky, které prezentují město a okolí, a jsou pro něj typické. My představujeme produkci místního Frukolisu, Fruka Schulz z Jindřichova Hradce, koláče z pekárny DK Open z Jindřichova Hradce i našich žen i výrobky dětí naší školy. Největší úspěch má obyčejný chleba se sádlem spolu se škvarky zapíjený místní slivovicí. Koncertuje zde rovněž naše řečická dechovka v plném složení, kterou jsme přivezli s sebou.
Náš stánek je ozdoben státní i městskou vlajkou, které vlají v místním větříku. Počasí je velmi teplé a příjemné a nálada zvolna stoupá. Naši kapelu střídá místní dechovka a kupodivu hraje skladby převážně českých autorů, které jsou nám důvěrné známé. Vrcholem je pak společný koncert obou dechovek, který i bez předchozího zkoušení, vyzní velmi dobře. Příjemné odpoledne vydrží až do konce celé akce a náladu nám nezkazí ani pořádný povodňový slejvák doprovázený kroupami, který však přichází až po skončení této části oslav. Večer se přesouváme do místního společenského sálu, kde zazní projevy starostů obcí. Já ve svém krátkém proslovu děkuji všem starostům naší partnerské obce Oberdiessbach, pogratuluji švýcarskému hokejovému mužstvu k titulu vícemistrů světa i k postupu před český tým a nezapomenu zdůraznit, že doufám, že už se to nebude vícekrát opakovat. Večer pak zazní místní folklorní hudba i nezbytné jódlování a opět zahraje i naše dechovka. Večer je příjemný a uběhne velmi rychle.

V neděli ráno se před místní radnicí loučíme s našimi hostiteli, zveme je na příští rok do našeho města na návštěvu a vyrážíme na zpáteční cestu. Nedělní provoz je klidný, a tak nám cesta ubývá mnohem rychleji a večer jsme v pořádku doma.

Chtěl bych poděkovat našim hostitelům za připravený program i jejich péči o nás a věřím, že v příštím roce se při jejich návštěvě u nás budou cítit stejně dobře, jako my ve Švýcarsku.